Svar på frågestunden

Va bara några frågor men jag svara så gott jag kunde :)

Av:
www.feliciamix.wordpress.com
Hej! Hur många hästar har du och hur högt tränar och tävlar du?

Svar: Jag har ingen egen häst, men jag har en på foder. Bugzi Lady heter hon. Hon är en storhäst på 12 år och fux. Eftersom jag bara har haft Bugzi i 1 månad än så tränar vi de höjder som känns bäst, 80-90 ungefär. Jag har inte hunnit tävla henne nånting än, utan jag har tävlat en ridskoleponny. Hon är skimmeln jag nämner ibland i bloggen. Yasmine heter hon och jag har tävlat henne upp till LB i både hoppning och dressyr. :)

Av: Anonym
Hej, hur stor är den vita hästen du rider på? Och hur lång är du ? xD

Svar: Den vita ponnyn är Yasmine, hon är en maxad C-ponny på 139,6 cm. Jag skulle väl tro att jag är runt 168-170 cm lång.. Vilket jag tycker är alldeles förlångt ;)

Av: www.minponnyraket.blogg.se
Vad är det för skillnad på lätt sits och fältsits? Tacksam för svar!

Svar: Lätt sits kallas trepunkts-sits och innebär att man har lätt kontakt med sadel. Fältsits är nästan samma sak fast du har ingen kontakt med sadeln och kallas tvåpunkts-sits. Man använder tvåpunkt och trepunkts-sitsen främst vid bommar, hinder, klättring eller djup snö för att underlätta för hästen. Det man ska tänka på är att trampa ner stigbyglarna, korta tyglarna och föra fram händerna en aning mot örona, resa dej lite ut sadeln och att axel två och knä ska vara lodräta med varandra.

Av: Anonym
Vad är Mugg för nånting?

Svar: Mugg är en hudinflammation i karleden på hästen som beror på en sårinfektion. Huden i karleden är tunn och känslig och hålls den inte ren uppstår lätt småsår. Symptomen på att hästen fått mugg är hälta,sårskorpor i karleden, rodnad, ömhet, svullnad och värme. Muggen kommer fotast om det varit regnigt en längre tid, och när marken tinar upp och det blir lerigt.

Om din häst fått det, var noga med att hålla rent och smörja in med någon sorts salva ex. Helosan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0