Konditionsträning

Nu kör jag igång på riktigt allvar med Buzgi. Har läst igenom en massa tips för att stärka hästen och bygga upp konditionen. Har gjort upp ett schema över hur jag vill att de ska se ut och kommer följa de så noga jag kan. Btw, idag skulle jag testa en av övningarna jag hittade. Man skulle galoppera 5 min, sen skritta 1min och fortsätta så 5 gånger. Bugzi orkade inte igenom första 5 min ens..

Måndag: Konditionsträning inne/ute: Värma upp i skritt och trav 15 min, galoppera 5 min, skritta 1min. Upprepa det 5 gånger. Sen travar och skrittar man av i 15 min.

Tisdag: Vila/skritt och trav ute, musklerna får då chans att byggas upp efter ett riktigt mjölksyrepass dagen innan.

Onsdag: Hoppning varannan och dressyr varannan då mamma rider.

Torsdag: Mamma rider dressyr.

Fredag: Hoppträning varannan och dressyr varannan med mycket övergångar för att stärka bakdelen och få henne mer "lyhörd" för hjälperna.

Lördag: Uteritt

Söndag: Uteritt



Saknar ..

Kommentarer
Postat av: Hanna

Hej!



Om hon har så pass dålig kondis är det ganska länge att låta hästen gå på maxfart i 5 min. Bättre att du börjar med 3 min max + 1 min skritt och kör några sådana serier, för att sedan stegvis kunna öka antalet minuter. Detta för att inte riskera att spränga hästen. Och gör det utomhus!



Lycka till! :)

Tänkte att jag skulle hinna ner och hälsa på någon dag snart!



/ Hanna H

2010-02-26 @ 08:50:11
Postat av: Anonym

jag måste först bara säga att du har en sjukt fin blogg!:)

& dendära konditionträningen värkar vara ganska bra:)

2010-02-27 @ 09:54:03
URL: http://rosasmurff.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0