Yasmine

Har lovat jättelänge att jag ska skriva ett inlägg om förra hästen jag red, Yasmine. Hon är ett skimmelsto f. 96, arabkorsning efter den kända hingsten Amal ox. C ponny.

Det hela började med att hon kom till ridskolan hösten 07. Hon var mer eller mindre "galen". Man var tvungen att ha fast martingal på henne, annars gick det bara inte. Men det blev snabbt bättre. Jag ansökte om att få rida henne varannan helg på ridskolan, och blev uttagen att få göra det. Lyckan varade dock inte länge. Blev mer eller mindre rädd för henne. Första uteritten var katastrof. Hon stack, nockade mej, brallade.

Vi hann testa hoppa några gånger. Märkte då att hon var mycket speciell. Stannade för minsta lilla och var väldigt tittig. Kombinationen av hopprädd ryttare och hopprädd häst är väl inte den bästa.. Men vi fortsatte så gott vi kunde. Började gå bättre och bättre. Men det var låååångt ifrån bra. Tror vi blev utesluten på alla tävlingar vi ställde upp i.. Till och med 60/70 cm..

Men vi forsatte att utvecklas tillsammans, dag för dag. Tyvär så har hon inte det bästa psyket i hanteringen. Så jag har fått mig en del sparkar och blivit biten. Hon gick heller inte att få in från hagen, ibland tog det 3 timmar.. Har hört att hon haft en väldigt dålig start i livet. Så antaligen kom det fram när hon började på ridskola.

Sommaren 08 började allting äntligen att sitta. Vi kunde varann utan och innan. Vi visste lixom vart vi hade varann. Det var då vi insåg hennes riktiga kapacitet också. Hon kunde hoppa höghus, och hon kunde gå FEI dressyr. Men tyvär så håller inte henne psyke för de.. Väldigt synd för en sån fin häst! Vet inte hur många lovord jag fått av tränare att hon är en riktigt SM ponny. Bara hon hade velat.. Startade nån tävling, gick 0a de flesta gångerna. Ibland gick det inte lika bra. Men vi hade tagit många steg framåt.

Året 09 måste ha varit det bästa året för oss. Vi var verkligen ett team då. Vi tog placeringar i varenda tävling. 0-0orna satt varje gång. Dressyren började också komma. Det var verkligen en helt annan häst. Tyvär så växte jag ur henne och beslutade mig för att sluta rida henne. Sista tävlingen (och sista gången jag rid henne "på riktigt") så var det 2 dagars på klubben, med både KM i hoppning och dressyr. Vi vann hoppningen , tror det var 80cm. Från att ha blivit utesluten i 70 till att kunna hoppa runt en 80 felfri och samtidigt ha kul. Visst, de kanske låter fjantigt men de var stort för mig. Andra dagen var de dags för dressyren, hade inga direkt förväntningar. Kändes som jag red på en stålfjäder, men i andra klassen släppte allt.. Vi blev klubbmästare där också på 65%. Underbart! Min första dressyrtävling med henne hade vi 44%, och nu 65%!  Vet inte vem som lärt vem mest.. Men det har varit riktigt kul att lära känna en såpass speciell häst.

Hoppade henne i år på klubbens lokala tävling för ponny. Kom då 3a i 80 A1a. Hon var verkligen bäst♥ Men nu har jag bestämt att inte rida henne nått mer.. Är alldeles förstor så.. Säger bara lycka till , till dej som sköter om henne nu. Hoppas ni kan lära känna varann lika bra som vi gjorde, och ha lika kul!

                              

                             

           



Kommentarer
Postat av: Ellinor

Hej! Vi har mejlat om de där hjälmarna du säljer, men nu har du inte svarat på ett tag? Säljer du inte längre?

2010-07-18 @ 19:31:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0